Full Informatiu

Curs 2013-2014

Núm. 79


Articles d'interès

- Com aplicar la neurociència a l'educació. David Bueno
- Revista electrònica de PLATAFORMA EDUCA


Com aplicar la neurociència a l’educació


En aquesta xerrada, que es va celebrar el passat dia 9 d'abril, David Bueno planteja quines estratègies poden seguir els docents per motivar els alumnes basant-se en els coneixements que hi ha avui dia sobre la manera com funciona del cervell, la qual cosa conforma l’anomenada neurodidàctica. 

La xerrada va tenir lloc a la seu de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació en el marc del programa ‘Ciència i Aula’. 



Tal com es pot comprovar en el vídeo de la xerrada, realitzada a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, FCRi, el profesor David Bueno va exposar, entre d’altres, les següents consideracions que caldria tenir presents a l’hora d’enfocar els processos d’aprenentatge a l’aula:

- És important activar l’emoció en els alumnes, per tal de provocar una actitud receptiva a l’hora d’adquirir els  coneixements.

- Cal destacar la rellevància de motivar els alumnes amb objectius concrets i assequibles. Especialment és important el paper de les recompenses que impliquen el reconeixement social per tal d’aconseguir la motivació.

- Convé recordar que els humans aprenem per imitació, i que això inclou especialment el nivell emocional.

-És important tenir present la importància del treball cooperatiu com a eina d’aprenentage, la qual cosa està molt vinculada amb la nostra naturalesa d’animals socials.

Costa molt desfer un aprenentatge erroni, i per tant és millor reconèixer que hom no sap una cosa abans que explicar-la malament.


- Destacar que la millor actitud per part dels mestres no hauria de ser “vinc a ensenyar” sinó “anem a aprendre”. Si s’actua així, les neurones mirall predisposaran als alumnes a aprendre coses noves.

Podeu consultar aquí el pdf que va projectar el conferenciant









  • Les necessitats educatives especials a l'actualitat. És important que els professors siguin capaços de detectar aquest tipus d'alumnes amb dificultats i conèixer recursos i eines, tant personals com materials, per garantir unes condicions favorables per a l'aprenentatge.
  • Professorat 3.0: El futur de la tasca educativa més enllà de les noves tecnologies. Estem davant del requeriment d'evolucionar cap a un perfil professional 3.0 aquell en el qual el professorat no només és contenidor i facilitador d'aprenentages, sino que fonamentalment es converteix en node de connexió d'informacions, coneixements i formes de fer.
  • L'alumne/a online. Els formadors online han d'estar a l'alçada, fent que la comunicació escrita sigui tan completa com la comunicació oral acompanyada de la no verbal. Cal que el nostre alumnat tingui la sensació de que avança.
  • La mediació, una forma de vida. La mediació en l'educació afavoreix l'assumpció de responsabilitats evitant parlar de culpes i ajudar a comprendre que participar en un conflicte permet als individus aprendre més sobre la seva situació i la dels seus adversaris. 
  • Trastorn amb conducta oposicionista i desafiant. Les bones i les males conductes han de rebre una resposta immediata, un reforç positiu i negatiu. Aquest reforç no ha de ser global, sinó que, el nen o jove ha d'entendre que es dirigeix a un acte concret.
  • El Full de càlcul i l'Scratch a l'aula. Hi ha dues possibles maneres de crear activitats amb el Calc perquè sigui un recurs per al docent; el format digital i en format de paper. Amb aquestes activitats els alumnes calculen mentalment els resultats i comenten l'estratègia o estratègies seguides per realitzar el càlcul.